Saturday, January 29, 2011

Asal usul perkataan BASIKAL (gerek loghat utara)

Dipercayai basikal yang awal dicipta oleh orang Perancis anak beranak bernama Pierre dan Ernest Michaux sekitar 1860-an. Pada masa itu, basikal tiada nama. Orang hanya memanggil basikal sebagai kenderaan dua roda atau tiga roda pada masa itu.

Ciptaan itu telah menawan hati seorang pengembara Perancis bernama Gerard de Pardieu. Gerard telah membawa kenderaan dua roda yang menggegarkan otak itu belayar bersama beliau sehingga ke India. Tiba di India, kenderaan beroda dua itu telah mendatangkan kehairanan kepada orang India dan juga orang Inggeris yang menjajah India ketika itu.

Antara yang paling teruja ialah seorang penjual todi bernama Veloo. Veloo ini terkenal dengan kepandaiannya membodek dan mengayat. Dek kerana berkenan dengan mesin beroda dua itu yang teramat sangat, Veloo menggunakan segala kemahiran membodeknya untuk mendapatkan kenderaan beroda dua itu dari Gerard. Veloo telah membelanja Gerard minum todi sehingga mabuk. Bila Gerard sudah mabuk, tanpa sedar Gerard telah menyerahkan kenderaan beroda dua itu kepada Veloo. Segalanya sudah terlambat bagi Gerard bila kenderaan beroda dua itu berpindah milik secara paksa kepada Veloo. Marahalh Gerard, namun tiada gunanya. Akan Veloo pulak tersangatlah suka hati kerana berjaya mencipetkan Gerard...Kenderaan beroda dua itu kayuhnya ke sana ke mari tanpa perlu risau membayar tol walaupun ketika lalu di depan rumah ketua kampung yang bernama Samy.

Cuma bila Veloo terserempak dengan Gerard di akan kayuh laju-laju kerana setiap kali terserempak, Gerard akan berteriak "Velocipet...velocipet...velocipet"...kerana marah dan geram sebab telah di"cipet"kan oleh Veloo. Teriakan itu di dengar oleh orang Perancis lain...Sejak dari peristiwa itulah maka orang-orang Perancis memanggil kenderaan beroda dua itu Velocipede mengikut pelat lidah mereka sebagai peringatan supaya tidak tertipu lagi dengan Veloo dan keturunannya...

Pada masa yang sama, seorang British juga menaruh minat dengan kenderaan beroda dua itu. James Starling merupakan seorang jurutera yang dihantar berkhidmat di bawah panji-panji Queen's Service. Kebetulan pada masa itu tempoh perkhidmatannya hampir tamat dan dia akan kembali ke bumi England.

Idea dari Velocipede itu dibawa balik ke England dan berbekalkan pengetahuannya membuat beberapa pembaikan ke atas velocipede dari Perancis. Rekaan Starling dikenali dengan nama Penny Farthing. Punya la panjang dan payah nak sebut. Nama Penny Farthing kekal untuk sekian lama sehingga seorang pegawai British membawa penny farthing ke Malaya pada penghujung 1890-an. Sir James Oliver Twist telah ditugaskan berkhidmat di utara Malaya, di daerah Yan, yang terletak di tepi pantai dan berhampiran kaki Gunung Jerai.

Sir James telah menjadikan penny farthing sebagai kenderaan utama untuk meronda sekitar jajahan. Kali pertama penny farthing itu dipertontonkan kepada umum, menjadi perak dan jakunlah sekalian orang Yan. Ramai yang berkerumun. Bertambah kagum bila mereka lihat yang kenderaan itu mempunyai 2 roda tetapi tidak terbalik bila berjalan. Terhairan-hairanlah mereka.

Bila Sir James menyandarkan basikal itu pada dinding sebuah kedai kopi, ramai yang ingin melihat dari dekat. Tidak cukup denga tengok, pakat pulak mereka memgang dan menyentuh penny farthing itu. Bila diegang terasa sejuk besi badan penny farthing. Terkeluarlah dari mulut mereka secara spontan.."Besi ka?". Maka selepas itu bersahut-sahutlah pertanyaan "Besi ka?"..."Besi ka?"..."Besi ka?".

Terdengarlah riuh rendah itu pada telinga Sir James tapi tidak diendahkannya sambil terus dia menghirup kopi tongkat ali...Maka tersebarlah kisah Sir James naik "Besi ka?" ke seluruh daerah Yan menjangkau hingga ke Gurun, Sungai Petani...Masyhurlah kisah orang putih naik "Besi ka?" yang hanya dua tayar tapi tak terbalik.

Akan Sir James pulak, tiadalah daya lagi menjawab "Buken besika..ini penny farthing", apabila setiap kali orang bertanya. Akhirnya, akurlah Sir James Oliver Twist memanggil penny farthing itu besika tapi kerana lidah pelatnya besika itu disebut basikal...

Demikianlah kununnya akan asal usul perkataan basikal itu adanya...Sama ada benar atau tidak, tidaklah penulis pastikan. Tapi bila penulis balik ke kampung penulis di Yan, itulah ceritera yang disampaikan dolu-dolu...wallahualam

No comments:

Post a Comment

myMYRAYANA HOMESTAY

my Myra Yana Homestay
Melor Kota Bharu Kelantan Malaysia




BERKONSEPKAN BANGLOW- HOMESTAY

* Lengkap perabut, peti sejuk, mesin basuh, TV, katil, dapur gas, pinggan mangkuk dan lain-lain.


* Bekalan air "mineral" boring berkualiti dan jernih.


* Suasana kampung dihadapan jalan yang bertentangan.


*Terletak tepi jalan Melor ke Gunung.


*Hanya 1.2 km dari simpang utama Pekan Melor ke Pekan Gunung.


*Pekan Melor lengkap dengan kemudahan 3 stesyen minyak iaitu Shell, Petronas dan Esso Mobil, kedai 24 Jam, Mesin ATM, Bank, Restoran, kedai-kedai makan, pasar dan banyak lagi.


* Cuma 1.2 km ke Masjid Mahmudi dan Sekolah Agama Azariah Tahfiz yang terkenal dengan pelbagai program dakwah dan pelbagai pengisian kuliah oleh penceramah dan pendawah terkenal.


*Pekan Melor merupakan hentian bas ekspress ke laluan Terangganu, Kuala Lumpur dan laluan Selatan. Pekan ini hidup 24 jam. Ia merupakan zon tengah kelantan yang mudah untuk ke semua lokasi timur barat kelantan.


*Berdekatan Balai Polis Melor dan Homestay ini bakal dilengkapi dengan "Alarm System" Keselamatan


LOKASI PENTING YANG BERHAMPIRAN


200 m - Pusat Latihan Memandu JPJ.


500 m - Pusat Latihan Komuniti Jabatan Pertanian Kelantan.


5 km - Pekan Ketereh yang boleh menuju ke Politeknik Kok Lanas dengan jarak cuma 1.7 km dari Pekan Ketereh ini cuma 1.3 Km ke Satdium Red Warriors yang dalam pembinaan.

6 Km - Pekan Gunung.


7 Km - Pekan Jelawat dan SMK Perdana.


8 Km - UMK, ILP, PPD Bachok, Kem Khidmat Negara Bachok.


10 Km - Istana Sultan Kelantan.


11 Km - HUSM Kubang Krian.


13 Km - Pantai Irama pantai pelancongan.


15 Km - Kota Bharu


16 Km - Pasir Putih.


406 Km - Kangar Perlis.


Untuk Tempahan Sila Hubungi Saya

0194807144 @ 0194658144

Email - azlee@ymail.com








Foto Kaabah dulu dan kini

Foto Kaabah dulu dan kini

Tujuh Benda Ajaib Di Dunia


7 benda ajaib didunia,sering kita sebut-sebut sebagai hadiah terbaik tamadun lalu kepada manusia pada masa kini.Namun apa dia sebenarnya ketujuh-tujuh benda ajaib tersebut.

Sebahagian daripada kita langsung tidak mengetahui apakah sebenarnya atau lokasi benda-benda ajaib tersebut.mengikut sejarah yang telah ditulis,dimulakan susunannya oleh seorang penulis bernama Antipater dari Sidon,pengaruh pertama dari empayar Greek kuno pada tahun 100's B.C.Sejarah ditulis,diubah, serta direka.


Namun Bukti tetap ada pada kesan runtuhannya sebagai peringatan kepada umat yang akan datang. So, check it out guys!



1)
Tembok Besar China yang mempunyai lebih 24,000 pintu gerbang dan panjang 5,000 kilometer.


2) Piramid yang dibina dengan 2,500,000 blok batu besar yang tersusun rapi. Piramid Giza:keajaiban dari bangsa mesir kuno.


3) Taj Mahal istana yang dibina oleh Maharaja India, Shah Jahan untuk isterinya Mumtaz


4) Candi Borobudur yang terletak di Jawa


5) Angkor Watt di Kemboja


6) Taman Tergantung Babylon yang dibina lebih 3,000 tahun yang lalu


7) Menara Condong Pisa yang terletak di Itali.

Ribut Taufan Perlis 2010. Apa tandanya?

Ribut Taufan Perlis 2010. Apa tandanya?

Resepi Kuih Donat


Bahan-bahan:

1) 500 gram tepung gandum
2) 50 gram gula halus
3) 1 cawan susu tepung
4) ½ sudu teh garam
5) 1 bungkus yis kering
6) 1 sudu makan lemak sayur
7) 1 biji telur (pukul)
8) 2 sudu makan marjerin
9) 250 ml air suam
10) minyak masak (untuk menggoreng tenggelam)
11) Gula halus (pilihan bahan untuk salut)


Cara penyediaan:

1) Masukkan tepung, gula, susu, garam dan lemak sayur ke dalam mangkuk. Gaul rata.
2) Masukkan telur, marjerin dan air suam. Gaul rata hingga menjadi doh. Uli doh hingga tidak melekat.
3) Tutupkan dengan kain lembab, biarkan naik hingga 2 kali ganda.
4) Selepas naik tumbuk-tumbuk doh supaya angin keluar. Uli sekali lagi.
5) Bahagikan adunan kepada bebola kecil dan canaikan. Terap mengikut saiz yang dikehendaki.
6) Biarkan adunan naik sekali lagi.
7) Sementara itu panaskan minyak di dalam kuali dengan api yg sederhana.
8) Goreng donat sehingga keemasan. Angkat dan tos.
9) Biarkan donat sejuk pada suhu bilik. Golek-golekkan donat pada gula halus.

Sedia untuk dihidangkan.

Petua Hilangkan Jerawat

Nah, ni ada satu petua kecantikan untuk menghilangkan kesan jerawat kat muka anda. Ikuti langkah di bawah, okey;


1. Ambil sedikit rizom cekur dan tumbuk sehingga halus.

gambar daun cekur 1

Gambar Daun Cekur - Wikipedia



gambar rizom cekur 1

Gambar Rizom Cekur - Mardi




2. Kemudian, campurkan pula rizom cekur yang dah ditumbuk halus tadi dengan bedak sejuk.

3. Gaul dan kacau campuran tu sehingga sebati.

4. Sapukan pada kawasan kulit muka anda yang berjerawat tu sebelum tidur.

5. Pada keesokan pagi, cucilah wajah anda sampai bersih.


Amalkan pemakaian bedak sejuk + rizom cekur ni sampailah parut jerawat anda tu hilang.


Selamat Mencuba!