Monday, February 7, 2011

KEKEJAMAN TERHADAP WANITA.

KEKEJAMAN TERHADAP WANITA.

(manusia yang hilang kemanusiaan sahaja
sanggup bertindak sebegini kejam)

Dalam Berita Minggu bertarikh 28.11.2010, Menteri Pembangunan Wanita, Kelaurga dan Masyarakat , Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mendedahakn secara purata 10 orang wanita di Malaysia menjadi mangsa keganasan setiap hari, ia merangkumi keganasan seksual,fizikal dan emosi. Jumlah sebenar dipercayai lebih dari itu, ini kerana angka yang diberikan(10 orang sehari) hanya membabitkan kes yang dilaporkan.

Dalam Harian Metro bertarikh 29.11.2010 pula terpapar di muka depan tentang ‘kebinatangan’ seekor suami yang menerajang dan mengetuk isterinya dengan tukul setelah isterinya itu mengadu kepada ketua kampung tentang kegiatan maksiat suaminya. Jantan tak guna itu dikatakan selalu membawa pulang wanita lain ke rumah untuk berbuat maksiat. Hanya isteri ‘mitahli’ sahaja yang sanggup menjadi penonton setia kepada aksi maksiat suaminya dengan wanita lain. Kesudahannya wanita itu dicerai talak tiga.
(Hanya Allah Yang Tahu
betapa deritanya gadis ini)
Dalam Harian Metro bertarikh yang sama pada halaman 13, seorang ibu muda berusia 34 tahun dirogol di depan anaknya yang berusia 12 tahun. Tak cukup dengan itu, si perogol turut merakam aksi rogol tersebut. Kemungkinan aksi keji itu akan disebar menerusi internet dan telefon. Lagi menyayat hati, si perogol laknatullah itu memberi pilihan kepada si ibu muda tersebut. Pilihan sama ada dia atau anak gadisnya yang berusia 12 tahun yang akan dirogol. Si ibu tiada pilihan lalu membiarkan dirinya dirogol demi kesucian anaknya. Bayangkan betapa kejinya perbuatan ini. Bayangkan juga betapa aibnya si ibu. Dan bayangkan juga betapa traumanya si anak gadis yang berusia 12 tahun. Dan cuba juga bayangkan betapa malangnya nasib mereka jika peristiwa rogol itu tersebar menerusi internet dan telefon.

Tentang keganasan rogol, ingin saya paparkan statistik rogol di Malaysia. Setiap enam jam akan terdapat seorang mangsa rogol, atau dengan kata lain empat orang akan menjadi mangsa rogol setiap hari. Perangkaan polis menunjukkan 1,210 orang dirogol pada tahun 2000, dan jumlah ini meningkat kepada 1,354 pada tahun 2001 dan ia terus meningkat kepada 1,418 pada tahun 2002. Maaf saya takde data untuk tahun-tahun yang berikutnya

Sebulan yang lepas, seorang gadis berusia 21 tahun, cedera parah akibat disimbah asid/cuka getah oleh seorang lelaki lantaran menolak cinta lelaki tersebut. Kisah menyayat hati yang berlaku di Nibong Tebal itu disiarkan dalam akhbar Metro bertarikh 28 oktober dan 29 oktober 2010. Lelaki yang berusia 26 tahun itu mempunyai tiga rekod jenayah termasuk kes dadah dan bekerja sebagai kelindan lori mula bertindak ganas apabila mangsa, seorang operator kilang menolak cintanya. Bodoh punya jantan, orang tak nak sudahlah. Beruk bukan seekor, nyor pula bukan sepohon.
Lagi meyakitkan hati, lelaki itu hanya dikenakan hukuman penjara selama 5 tahun dan 2 sebatan. Hukuman ini amat tidak berbaloi berbanding ‘kemusnahan’ yang dialami oleh si mangsa. Maafkan saya wahai para peguam dan hakim, saya tidak berniat untuk menghina mahkamah, tapi hukuman ini memang tidak berbaloi. Cubalah Tuan Hakim Yang Arif Lagi Bijaksana bayangkan, apa perasaan Tuan Hakim, andainya anak gadis Tuan Hakim diperlakukan sebegini? Bayangkan ‘kemusnahan’ yang dialami yang akan menyebabkan hidup anak Tuan Hakim merana dalam jangka masa yang panjang dan mungkin juga sepanjang hayat.

Mungkin perlu lahirnya wanita seperti Lorena Bobbitt untuk membela hak wanita daripada tertindas. Lorena Bobbitt terkenal kerana telah memotong alat sulit suaminya yang didakwanya seringkali merogolnya. Dalam hal ini, istilah suami rogol isteri amat bercanggah dengan dengan islam. Dalam islam, tiada istilah suami rogol isteri. Maaf Tapi, andainya mangsa rogol bertindak memotong alat sulit perogol tu, itu saya sokong. Jujur, saya sokong…

Sebenanrya penghinaan dan keganasan terhadap wanita telah lama berlaku. Lebih tepat lagi, sejak zaman berzaman Dalam buku Hak Keistimewaan Wanita yang ditulis bersama oleh Ustaz Nik Razi Nik Mat(adik MB Kelantan, yang juga merupakan seorang ilmuan hadis berkelulusan Darul Ulum Deoband India dan Universiti Al-Azhar Mesir dalam bidang Syariah, juga anak murid ulama tersohor Sheikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Bazz, bekas Mufti Arab Saudi) dan Dr. Rosnani bt Hassan(pensyarah UITM ),ada dinyatakan tentang penghinaan terhadap wanita dalam tamadun awal manusia. Secara ringkas, saya paparkan di sini.

Dalam Tamadun Sparta, apabila seseorang wanita melahirkan anak lelaki yang sempurna, kerajaan akan memisahkan wanita itu buat semantara waktu dari suaminya. Dan wanita itu akan dipinjamkan kepada lelaki lain untuk penyemaian baka dengan tujuan untuk melahirkan generasi baru yang terdiri daripada pahlawan untuk mempertahankan negara.( kalau kat kampung saya, lembu jer orang buat macam ni).

Di Rom, terdapat isteri dianggap umpama barangan jualan yang boleh dibeli dengan kadar tertentu. Di Parsi, wanita dianggap sebagai salah satu punca kejahatan selain tanah dan emas. Di India pula, terdapat tradisi membakar balu bersama mayat suaminya.

ISLAM amat memuliakan wanita. Itu jelas termaktub dalam Al-Quran dan Hadis. Bahkan, turut diakui oleh sesetengah bijak pandai bukan islam. Bekas Ketua Hakim Mahkamah Delhi, Mr. Rajindar Sachar pernah menyebut “Dari segi sejarahnya, islam telah lama begitu terbuka dan progresif dalam memberikan hak pemilikan harta untuk kaum wanita…..”

Tapi, sayang dalam sesetengah kes, terdapat segelintir umat islam yang jahil telah bertindak menganiaya wanita. Sekali gus, ia mencalit arang ke wajah islam yang suci dan sempurna. Antaranya seperti satu kes yang berlaku di Pakistan, Ini kisah di sebuah penempatan di Pakistan. Jun 2002, beberapa ekor manusia gila yang menganggotai Jawatankuasa Kampung di Meerwala Pakistan, telah mengarahkan agar si gadis yang bernama Mukhtar Mai dirogol beramai-ramai dan bergilir-gilir di hadapan ratusan penduduk kampung. Gadis malang itu dijatuhkan hukuman yang sebegitu malang kerana kesalahan yang dilakukan oleh adiknya. Adiknya didapati bersalah kerana telah menjalin hubungan cinta dengan seorang perempuan dari kasta yang lebih tinggi.

Satu lagi, saya tertarik dengan ‘teguran’ mantan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin terhadap seorang penceramah agama yang dilabelnya sebagai ‘USTAZAH TV’. Ustazah tersebut sering kali membawa cerita palsu yang tidak berasas tentang wanita yang terbaik pada zaman Nabi S.A.W. Kononnya, wanita terbaik pada zaman Nabi S.A.W ialah seorang wanita yang setiap hari menunggu suaminya pulang kerja dengan menyediakan makanan dan rotan. Jika suaminya mahu, suaminya boleh merotannya walaupun tanpa sebab. Cerita yang tak berasas ini boleh mencemarkan wajah islam yang sentiasa merahmati wanita. Seolah-olah wanita yang paling bagus ialah wnaita yang selalu kena rotan dan suami yang baik pula ialah suami yang hobinya merotan isteri.

p/s: saya mohon jutaan maaf, jika terdapat perkataan kesat dan bernada cacian dalam entry kali ini. Jujur, saya geram dan marah bila membaca kisah penderaan terutamanya kes rogol terhadap wanita. Bukan apa, sebab dalam keluarga saya juga ramai perempuan.

Sumber 
http://www.bicaradariaku.com/2010/11/kekejaman-terhadap-wanita.html

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

myMYRAYANA HOMESTAY

my Myra Yana Homestay
Melor Kota Bharu Kelantan Malaysia




BERKONSEPKAN BANGLOW- HOMESTAY

* Lengkap perabut, peti sejuk, mesin basuh, TV, katil, dapur gas, pinggan mangkuk dan lain-lain.


* Bekalan air "mineral" boring berkualiti dan jernih.


* Suasana kampung dihadapan jalan yang bertentangan.


*Terletak tepi jalan Melor ke Gunung.


*Hanya 1.2 km dari simpang utama Pekan Melor ke Pekan Gunung.


*Pekan Melor lengkap dengan kemudahan 3 stesyen minyak iaitu Shell, Petronas dan Esso Mobil, kedai 24 Jam, Mesin ATM, Bank, Restoran, kedai-kedai makan, pasar dan banyak lagi.


* Cuma 1.2 km ke Masjid Mahmudi dan Sekolah Agama Azariah Tahfiz yang terkenal dengan pelbagai program dakwah dan pelbagai pengisian kuliah oleh penceramah dan pendawah terkenal.


*Pekan Melor merupakan hentian bas ekspress ke laluan Terangganu, Kuala Lumpur dan laluan Selatan. Pekan ini hidup 24 jam. Ia merupakan zon tengah kelantan yang mudah untuk ke semua lokasi timur barat kelantan.


*Berdekatan Balai Polis Melor dan Homestay ini bakal dilengkapi dengan "Alarm System" Keselamatan


LOKASI PENTING YANG BERHAMPIRAN


200 m - Pusat Latihan Memandu JPJ.


500 m - Pusat Latihan Komuniti Jabatan Pertanian Kelantan.


5 km - Pekan Ketereh yang boleh menuju ke Politeknik Kok Lanas dengan jarak cuma 1.7 km dari Pekan Ketereh ini cuma 1.3 Km ke Satdium Red Warriors yang dalam pembinaan.

6 Km - Pekan Gunung.


7 Km - Pekan Jelawat dan SMK Perdana.


8 Km - UMK, ILP, PPD Bachok, Kem Khidmat Negara Bachok.


10 Km - Istana Sultan Kelantan.


11 Km - HUSM Kubang Krian.


13 Km - Pantai Irama pantai pelancongan.


15 Km - Kota Bharu


16 Km - Pasir Putih.


406 Km - Kangar Perlis.


Untuk Tempahan Sila Hubungi Saya

0194807144 @ 0194658144

Email - azlee@ymail.com








Foto Kaabah dulu dan kini

Foto Kaabah dulu dan kini

Tujuh Benda Ajaib Di Dunia


7 benda ajaib didunia,sering kita sebut-sebut sebagai hadiah terbaik tamadun lalu kepada manusia pada masa kini.Namun apa dia sebenarnya ketujuh-tujuh benda ajaib tersebut.

Sebahagian daripada kita langsung tidak mengetahui apakah sebenarnya atau lokasi benda-benda ajaib tersebut.mengikut sejarah yang telah ditulis,dimulakan susunannya oleh seorang penulis bernama Antipater dari Sidon,pengaruh pertama dari empayar Greek kuno pada tahun 100's B.C.Sejarah ditulis,diubah, serta direka.


Namun Bukti tetap ada pada kesan runtuhannya sebagai peringatan kepada umat yang akan datang. So, check it out guys!



1)
Tembok Besar China yang mempunyai lebih 24,000 pintu gerbang dan panjang 5,000 kilometer.


2) Piramid yang dibina dengan 2,500,000 blok batu besar yang tersusun rapi. Piramid Giza:keajaiban dari bangsa mesir kuno.


3) Taj Mahal istana yang dibina oleh Maharaja India, Shah Jahan untuk isterinya Mumtaz


4) Candi Borobudur yang terletak di Jawa


5) Angkor Watt di Kemboja


6) Taman Tergantung Babylon yang dibina lebih 3,000 tahun yang lalu


7) Menara Condong Pisa yang terletak di Itali.

Ribut Taufan Perlis 2010. Apa tandanya?

Ribut Taufan Perlis 2010. Apa tandanya?

Resepi Kuih Donat


Bahan-bahan:

1) 500 gram tepung gandum
2) 50 gram gula halus
3) 1 cawan susu tepung
4) ½ sudu teh garam
5) 1 bungkus yis kering
6) 1 sudu makan lemak sayur
7) 1 biji telur (pukul)
8) 2 sudu makan marjerin
9) 250 ml air suam
10) minyak masak (untuk menggoreng tenggelam)
11) Gula halus (pilihan bahan untuk salut)


Cara penyediaan:

1) Masukkan tepung, gula, susu, garam dan lemak sayur ke dalam mangkuk. Gaul rata.
2) Masukkan telur, marjerin dan air suam. Gaul rata hingga menjadi doh. Uli doh hingga tidak melekat.
3) Tutupkan dengan kain lembab, biarkan naik hingga 2 kali ganda.
4) Selepas naik tumbuk-tumbuk doh supaya angin keluar. Uli sekali lagi.
5) Bahagikan adunan kepada bebola kecil dan canaikan. Terap mengikut saiz yang dikehendaki.
6) Biarkan adunan naik sekali lagi.
7) Sementara itu panaskan minyak di dalam kuali dengan api yg sederhana.
8) Goreng donat sehingga keemasan. Angkat dan tos.
9) Biarkan donat sejuk pada suhu bilik. Golek-golekkan donat pada gula halus.

Sedia untuk dihidangkan.

Petua Hilangkan Jerawat

Nah, ni ada satu petua kecantikan untuk menghilangkan kesan jerawat kat muka anda. Ikuti langkah di bawah, okey;


1. Ambil sedikit rizom cekur dan tumbuk sehingga halus.

gambar daun cekur 1

Gambar Daun Cekur - Wikipedia



gambar rizom cekur 1

Gambar Rizom Cekur - Mardi




2. Kemudian, campurkan pula rizom cekur yang dah ditumbuk halus tadi dengan bedak sejuk.

3. Gaul dan kacau campuran tu sehingga sebati.

4. Sapukan pada kawasan kulit muka anda yang berjerawat tu sebelum tidur.

5. Pada keesokan pagi, cucilah wajah anda sampai bersih.


Amalkan pemakaian bedak sejuk + rizom cekur ni sampailah parut jerawat anda tu hilang.


Selamat Mencuba!